Jeszcze parę lat temu, silniki Diesla uchodziły za wzór trwałości i bezawaryjności, które sprawdzały się w każdych warunkach. Jednak wszystko zaczęło się zmieniać od momentu wprowadzenia w nich, nowego systemu bezpośredniego wtrysku paliwa common rail. Co prawda poprawiło to osiągi silników wysokoprężnych, a także obniżyło zużycie paliwa, głośność pracy silnika i emisję spalin, niestety kosztem wytrzymałości. W dodatku, silniki stały się dużo bardziej wrażliwe na jakość paliw, w których nawet najdrobniejsze zanieczyszczenia, zaczęły znacząco wpływać na pracę systemu zasilania. Dlatego niemal wszyscy posiadacze aut z silnikiem Diesla, szczególnie tych z nowoczesną jednostką napędową wiedzą, że muszą zwracać uwagę na klasę oleju napędowego.
Jakimi cechami charakteryzuje się dobry olej napędowy?
Wyznacznikiem jakości oleju napędowego jest przede wszystkim określona liczba cetanowa. Ma ona bezpośredni wpływ na łatwość rozruchu zimnego silnika, emisje gazów, a także na głośność spalania paliwa w cylindrach. Im liczba ta jest wyższa, tym olej ma większą zdolność do samozapłonu oraz dużo sprawniej i regularniej przebiega sam proces spalania. Jednak klasa paliwa, to nie tylko liczba cetanowa, pojęcie „jakości” jest w tym przypadku nieco bardziej skomplikowane. Istotną rolę w pracy Diesla, odgrywa właściwa temperatura zapłonu paliwa, która nie może być zbyt niska, ponieważ stwarza zagrożenie wybuchu par oleju, w trakcie wlewania do baku, oraz zbyt wysoka, gdyż może to powodować spadek wydajności i ekonomiczności pracy silnika, a także wzrost emisji substancji toksycznych. Olej napędowy musi także spełniać wymogi dotyczące gęstości, która wpływa, na jakość rozpylenia mieszanki paliwo-powietrznej, a w konsekwencji na jakość spalania. Dużą rolę odgrywa również, skład frakcyjny paliwa, ponieważ pozwala ocenić jego zdolność rozruchową, skłonność so samozapłonu, regularność procesu spalania, a także podatność do tworzenia tzw. nagarów w komorze spalania.
Kto ocenia jakość?
Od sierpnia 2006 obowiązuje ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Na jej podstawie, na terenie całego kraju, przeprowadzane są systematyczne badania. Dzięki pracy kontrolerów UOKiK, powstała baza sprawdzonych stacji z podziałem na województwa, która jest podawana do wiadomości publicznej. Każdy kierowca, wpisując nazwę województwa, miasta lub używanego paliwa, może uzyskać informację czy stacja, na której tankuje została sprawdzona przez inspekcję handlową. Pokazując to na przykładzie województwa zachodniopomorskiego, w którym bilans ostatnich kontroli ukazuje nieprawidłowości tylko na dwóch stacjach, możemy wnioskować, że olej napędowy z hurtowni paliw Szczecin i okolic, to gwarancja jakości na dobrym poziomie.
- Patelnia niezbędne akcesorium w każdej kuchni – 8 október 2020
- Awaria samochodu w mieście – pomoc drogowa nadchodzi! – 20 nóvember 2018
- Skup samochodów w Trójmieście – 5 nóvember 2018
Skildu eftir svar