fbpx
PORTALE PARTNERÓW

Relacje ze świata automatyki/mechaniki/motoryzacji.

Filtr oleju w samochodzie

W każdym samochodzie znajdują się niewielkie części, które mają ogromne znaczenie dla prawidłowego działania silnika. Jedną z nich jest filtr oleju, który dba o czystość substancji smarującej silnik.

  1. Jak działa filtr oleju?
  2. Kiedy i jak wymienić filtr oleju?

Wielu właścicieli aut nie pamięta o wymianie filtra oleju, co może skutkować jego niewłaściwym działaniem, a w konsekwencji, dostaniem się niechcianych drobinek do silnika. Ziarenka piasku czy inne zanieczyszczenia negatywnie wpływają na pracę silnika, a jeśli dostają się do niego wraz z olejem przez dłuższy czas, mogą doprowadzić do poważnej awarii.

Jak działa filtr oleju?

Olej, którego zadaniem jest smarowanie silnika podczas jego pracy, powinien być oczyszczony ze wszelkich drobinek piasku, włókien syntetycznych lub innych zanieczyszczeń. Aby osiągnąć taki efekt, olej jest oczyszczany najpierw przez sitko znajdujące się w misce olejowej, a później przez filtr oleju. Ta niewielka część potrafi usunąć z oleju zanieczyszczenia o wielkości nawet 1/50 mm, pod warunkiem, że wkład filtrujący jest w dobrym stanie.

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów filtrów, jednak większość z nich łączy jedno – wkład. Aby zachować optymalne zużycie elementów silnika oraz ograniczać spalanie, zaleca się szybką filtrację oleju Knecht. Budowa wkładów filtrów oleju Knecht 105,4mm pozwala na efektywne, szybkie i dokładne oczyszczanie oleju, dzięki czemu docierający do silnika płyn eksploatacyjny dobrze zabezpiecza poszczególne elementy przed skutkami nadmiernego tarcia.

Kiedy i jak wymienić filtr oleju?

Aby zachować właściwości filtrujące filtra oleju, należy zadbać o jego regularną wymianę. Co do zasady, filtr oleju powinno wymieniać się podczas okresowej wymiany całego oleju silnikowego, a więc raz w roku lub po przejechaniu około 15 tys. km. Warto też kierować się zaleceniami producenta – wówczas wymiana filtra może być konieczna częściej.

Wymianę filtra można przeprowadzić samodzielnie lub zlecić ją wykwalifikowanemu mechanikowi. Aby wymienić filtr, należy wjechać na kanał lub podnieść auto na podnośniku. Stary filtr trzeba odkręcić, zwykle za pomocą klucza. Przed założeniem nowego filtra, powierzchnię należy oczyścić bawełnianą lub papierową szmatką, a uszczelkę posmarować olejem. Takie postępowanie zapobiega późniejszym przeciekom. Teraz można wkręcić nowy filtr. Powinien on być przykręcony stosunkowo mocno, jednak trzeba uważać, kiedy przy wkręcaniu użytkownik napotka silny opór. Dalsze wkręcanie może spowodować pęknięcie gwintu.