fbpx

Relacje ze świata automatyki/mechaniki/motoryzacji.

Przyczyny uszkodzeń wtryskiwaczy

Iglica rozpylacza wtryskiwacza jest niezwykle precyzyjnie dopasowana do gniazda, za pomocą uszczelki wykonanej ze specjalnego materiału. Typową usterką, jest pęknięcie uszczelki, a  w konsekwencji wewnętrznych nieszczelności, wtryskiwacz ma  za duży przelew i pompa, nie jest w stanie dostarczyć wystarczająco dużej ilości paliwa. Dodatkowo iglica pracuje w bardzo trudnych warunkach i jest obciążona działaniem wielu czynników, w tym bardzo wysokiego ciśnienia, ponieważ wykonuje wiele cykli otwierania i zamykania przepływu paliwa w bardzo krótkim czasie, oraz temperatury, gdyż końcówka rozpylacza umieszczona jest w komorze spalania. W związku z tym, nawet niewielkie odchylenia od normy, często spowodowane wżerami, korozją, przegrzaniem lub wytarciem na skutek zbyt dużego zużycia materiału, powodują, że wtryskiwacz dawkuje paliwo w nieodpowiednich lub nie równych ilościach, co wpływa na zwiększenie poziomu oleju, nierównomierną pracą silnika, wzrost dymienia lub przejścia samochodu w stan awaryjny. Dość powszechną przyczyną usterki wtryskiwacza, jest także, obecność cząstek stałych w paliwie, która może się przyczyniać do rozkalibrowania otworków i zmiany ich kształtu oraz powodować zmianę charakterystyki przebiegu wtrysku strugi paliwa. Wśród częstych usterek, występuje także uszkodzenie zaworu sterującego, który odpowiada za zwiększony przelew powrotnej dawki paliwa. Nie rzadko, można się także spotkać z tzw. opiłkowaniem, które ma miejsce, jeśli w układzie dojdzie do uszkodzenia pompy wysokiego ciśnienia. Współpracujące ze sobą metalowe elementy pompy, na skutek tarcia, wytwarzają opiłki, które przedostają się do całego układu paliwowego i w pierwszej kolejności uszkadzają zawór sterujący, a następnie, jeśli problem nie zostanie odpowiednio szybko usunięty, dyszę rozpylającą. Takie uszkodzenia niestety wymagają zdecydowanie poważniejszej naprawy, ponieważ oprócz wtryskiwaczy, należy wyczyścić cały układ paliowy – zbiornik paliwa, przewody, listwę oraz pompę wysokiego ciśnienia. Jednak, żeby poznać szczegółowe przyczyny usterki, należy zdemontować wtryskiwacz, umyć w myjce ultradźwiękowej, a następnie dokładnie obejrzeć pod mikroskopem w rozdzielczości HD. Wtryskiwacz, który jest rozkalibrowany i ma niewłaściwie ustawione dawki wtrysku pilotażowego, biegu jałowego oraz średniego obciążenia, może powodować, że silnik będzie pracował nierówno i szarpał podczas przyspieszania.

Artykuł powstał przy współpracy z wtryskinowak.pl – regeneracja wtryskiwaczy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.