fbpx

Relacje ze świata automatyki/mechaniki/motoryzacji.

Wtryskiwacze piezoelektryczne

Wtryskiwacze piezoelektryczne, to najbardziej zaawansowane technologicznie wtryskiwacze Systemu Common Rail.  Są uruchamiane za pomocą niezwykle szybkich piezo kryształów, które pod wpływem napięcia rozszerzają się, pozwalając na wznios iglicy i wtrysk paliwa, a dzięki temu, około dziesięciokrotnie szybszą pracę od wtryskiwaczy elektromagnetycznych, uruchamianych za pomocą cewki. Jednak ze względu na złą jakość paliwa, niestety są one także, zdecydowanie bardziej delikatne i mniej trwałe. Elementy te wymagają wymiany bądź regeneracji po przebiegu około 150 000 kilometrów. Wtryskiwacze piezoelektryczne w swojej budowie, nie zawierają miejsc bezpośrednich wycieków z układu wysokiego ciśnienia do niskiego, co powoduje, że sprawność hydrauliczna całego układu jest zdecydowanie większa. Dodatkowo ten rodzaj wtryskiwaczy, charakteryzuje się brakiem występowania sił mechanicznych, które mogłyby oddziaływać na igłę rozpylacza, tak jak ma to miejsce w przypadku wtryskiwaczy elektromagnetycznych. Wyeliminowanie długiego drążka napędzającego iglicę, przyczyniło się do zmniejszenia mas ruchomych i tarć, a jednocześnie znacząco wpłynęło na polepszenie stabilności pracy. Zminimalizowały się także odstępy czasowe pomiędzy wtryskami, dzięki czemu w jednym cyklu pracy silnika, dochodzi nawet do pięciu wtrysków. W celu uniknięcia wibracji, podwyższenia wytrzymałości mechanicznej oraz odporności na działanie kawitacyjne i erozyjne paliwa, korpus rozpylacza wielootworowego został wyposażony w grubszą ściankę w okolicach gniazda uszczelniającego. Takie rozwiązania, bardzo korzystnie wpływają na ograniczenie zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji, a wtryskiwacze piezoelektryczne bez problemów spełniają wszystkie normy unijne Euro IV. Istnieje także, ścisły, wzajemny związek pomiędzy emisją cząstek stałych i tlenków azotu, a zwiększeniem ciśnienia wtrysku, ponieważ zredukowanie średnicy otworków rozpylacza w połączeniu z podniesieniem ciśnienia wtrysku, poprawia rozpylenie całej strugi paliwa, ograniczając głębokość penetracji, a tym samym nie powoduje wzrostu dymienia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.