fbpx
PORTALE PARTNERÓW

Relacje ze świata automatyki/mechaniki/motoryzacji.

Różnice między symetrycznym a asymetrycznym bieżnikiem

Przed wymianą opon pojawia się wiele wątpliwości. Jedną z nich jest wybór rodzaju bieżnika. Przez dekady najpopularniejsze było ogumienie z bieżnikiem symetrycznym. Rozwijana do dziś technologia ma silną konkurencję w postaci bieżnika asymetrycznego. Pojawia się pytanie, czym w praktyce różnią się opony symetryczne od asymetrycznych i czym powinni kierować się właściciele aut, kupując nowe ogumienie.

Opony symetryczne

Ogumienie z bieżnikiem symetrycznym, mimo że znale jest od dziesięcioleci i ma silną konkurencję w postaci bieżnika asymetrycznego, nadal stanowią stanowią potężny odsetek światowego rynku. Wynika to zarówno ze stosowania coraz wymyślniejszych rzeźb bieżnika, jak również z potrzeb setek milionów kierowców. Podstawową cechą ogumienia symetrycznego jest taki sam kształt bieżnika po obu bokach. Między innymi dzięki temu koszty projektowania i produkcji są niższe niż w bardziej zaawansowanych oponach asymetrycznych, co przekłada się na korzystniejszą cenę. Poza kosztem zakupu do najważniejszych zalet opon symetrycznych należą: prostszy montaż (nie ma możliwości pomyłki), stabilność podczas jazdy na wprost, wysoki komfort jazdy oraz znaczna wytrzymałość. Spośród wad trzeba wymienić przede wszystkim zmniejszoną stabilność na mokrej nawierzchni, wynikającą z gorszego odprowadzania wody, oraz gorsze zachowanie podczas dynamiczne jazdy na krętych drogach.

Ograniczenia technologiczne sprawiają, że ogumienie z bieżnikiem symetrycznym zdaje egzamin zwłaszcza w samochodach o stosunkowo niewielkiej mocy, które głównie poruszają się po drogach lokalnych i w mieście. Stąd obecnie czołowe koncerny oferują ten rodzaj ogumienia na obręcze o wielkości do 15 cali, które montowane są w autach miejskich i wielu kompaktach. Także starsze pojazdy segmentu D i klasy średniej (szczególnie z niewysilonymi jednostkami napędowymi) plus opony symetryczne to dobre połączenie.

Opony kierunkowe

Ukształtowanie bieżnika zgodne z kierunkiem jazdy, przypominające literę V, to główny wyróżnik ogumienia kierunkowego. Aby uniknąć ewentualnych pomyłem podczas montażu, często na bocznej części opony można znaleźć strzałkę i napis „Rotation”. Bieżnik kierunkowy zapewnia znacznie lepsze właściwości, w porównaniu do symetrycznego, w każdych warunkach drogowych, doskonale zdając egzamin podczas jazdy po kałużach i błocie, także pośniegowym. Stąd obecnie opony kierunkowe produkowane są w wersjach letnich, zimowych i całorocznych w pełnym zakresie cenowym (od segmentu budżetowego, poprzez medium, aż do premium). Przy montażu opon kierunkowych należy bezwzględnie zwracać uwagę nie tylko na kierunek toczenia, ale też na oznaczenia „Inside” (wewnątrz) i „Outside” (na zewnątrz). Nieprawidłowo założone ogumienie tego typu nie dość, że będzie zużywać się w przyspieszonym tempie, to jeszcze mocno ogranicza stabilność.

Opony asymetryczne

W porównaniu do ogumienia symetrycznego strona zewnętrzna i wewnętrzna mają inną rzeźbę bieżnika. Zazwyczaj klocki po stronie zewnętrznej są większe, co zapewnia lepszą stabilność na zakrętach. Często też stronę zewnętrzną i wewnętrzną wykonana jest z innego rodzaju mieszanki gumowej. Wewnętrzna strona to więcej lameli i rowków, co pozytywnie wpływa na odprowadzanie wody. Kolejne zalety to niższy poziom emitowanego hałasu oraz zmniejszone opory toczenia. Główną wadą jest stosunkowo wysoka cena, w porównaniu do opon symetrycznych w tym samym rozmiarze. Co więcej, opony te zużywają się szybciej, ale wynika to nie tylko z ich konstrukcji, ale także z faktu, że montowane są w pojazdach poruszających się dynamiczniej.

Opony asymetryczne rekomendowane są w pojazdach o lepszych niż przeciętne osiągach. Ponadto lepiej sprawdzają się na dłuższych trasach, także na autostradzie, zwiększając margines błędu przy wysokich prędkościach i na mokrej nawierzchni. Również kierowcy preferujący dynamiczny styl jazdy docenią ten rodzaj ogumienia.

Opony zimowe – symetryczne czy asymetryczne?

Podobnie jak w oponach letnich wybór rodzaju bieżnika związany jest z konkretnym pojazdem, stylem jazdy oraz indywidualnymi preferencjami. Zimowe opony symetryczne na podobne zalety i wady jak opony na lato. Podobnie jest przy oponach z bieżnikiem asymetrycznym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.